Wetenschappers hebben een medicijn ontwikkeld om mesothelioom te behandelen, een beruchte kanker die moeilijk te behandelen is en voornamelijk wordt veroorzaakt door blootstelling aan asbest. Deze ziekte, die vooral de longen treft, kent een van de laagste overlevingskansen wereldwijd. Het nieuwe medicijn, beschouwd als de grootste doorbraak in twee decennia, biedt duizenden mensen wereldwijd nieuwe hoop.
Het internationale onderzoek, geleid door de Queen Mary Universiteit van Londen, heeft aangetoond dat het nieuwe medicijn, dat de voedselvoorziening van de tumor afsnijdt, de overlevingskansen na drie jaar verviervoudigde. Dit baanbrekende resultaat werd gepubliceerd in het tijdschrift JAMA Oncology. Een patiënt, een 80-jarige man die anoniem wenst te blijven, vertelt hoe het medicijn zijn leven veranderde na blootstelling aan asbest in de jaren 70. Ondanks de prognose van slechts vier maanden te leven, is hij dankzij de proef nu, vijf jaar later, nog steeds in leven en geniet hij van kostbare momenten met zijn vijf kleinkinderen en twee achterkleinkinderen.
Deze vooruitgang is bijzonder betekenisvol, aangezien mesothelioom een van de dodelijkste vormen van kanker is. Het nieuwe medicijn, ADI-PEG20 (pegargiminase), is het eerste in zijn soort dat in 20 jaar tijd succesvol met chemotherapie is gecombineerd. Het onderzoek, uitgevoerd in vijf landen, heeft niet alleen het leven van patiënten verlengd maar ook de medische gemeenschap voorzien van een nieuwe behandelingsoptie. Zo meldt The Guardian.


