De stad Gent wordt veiliger. In 2024 registreerde de Gentse politie 31.995 criminele feiten, een daling van 12 procent ten opzichte van 2023. De daling is merkbaar in bijna alle categorieën van criminaliteit, van diefstallen tot drugsdelicten en overlast. Burgemeester Mathias De Clercq benadrukt de inzet van de politie: “Op bijna alle vlakken zijn de criminaliteitscijfers gedaald. Ik wil uitdrukkelijk onze Gentse flikken danken voor hun inzet. Zij zorgen er elke dag opnieuw voor dat Gent een veilige en leefbare stad is en blijft.”
Minder diefstallen en drugsdelicten
Een van de opvallendste dalingen is te zien bij misdrijven tegen personen (-16%) en grijpdiefstallen (-28%). Ook autodiefstallen zijn afgenomen. Hoewel fietsdiefstallen nog steeds een uitdaging vormen met 2.837 geregistreerde feiten, blijft de algemene trend positief.
Ook op het vlak van drugscriminaliteit zijn er gunstige ontwikkelingen. Het aantal drugsgerelateerde feiten daalde van 2.942 in 2023 naar 2.414 in 2024. Die daling strekt zich uit over alle categorieën: bezit, handel en productie. Daarnaast registreerde de politie 146 inbeslagnames van lachgas, waarmee verdere verspreiding werd tegengegaan.
Minder overlast, minder rijden onder invloed
Naast de daling in criminaliteit was er ook een vermindering van overlast. Het aantal GAS-boetes nam af van 4.524 in 2023 naar 3.866 in 2024. Vooral wildplassen kwam minder voor, met een daling van 28 procent. Hoewel sluikstorten licht steeg, kon het Overlastteam maar liefst 724 daders identificeren, mede dankzij gerichte observaties en camera’s.
Goed nieuws is er ook op de weg: het aantal bestuurders onder invloed van alcohol daalde met 26 procent, terwijl rijden onder invloed van drugs zelfs met 43 procent afnam.
Meer verkeerscontroles voor een veiliger Gent
Een opvallende stijging in de cijfers was te zien bij snelheidsovertredingen, die met 59 procent toenamen. Dit is echter grotendeels te danken aan de afschaffing van het vroegere quotum voor snelheidscamera’s, waardoor meer overtreders worden betrapt. De verhoogde handhaving draagt bij aan veiliger verkeer in de stad.
Korpschef Filip Rasschaert waarschuwt echter voor een nieuwe trend in fraude: “Oplichters passen hun tactieken aan. Nepbankiers en valse agenten misleiden slachtoffers. Blijf waakzaam en meld verdachte situaties meteen.” Toch is er ook hier goed nieuws: online oplichting is met 8 procent afgenomen.
Met de dalende criminaliteitscijfers en een verhoogde waakzaamheid op vlak van verkeersveiligheid en fraude, blijft Gent zich ontwikkelen tot een stad waar veiligheid en leefbaarheid centraal staan. De inspanningen van de politie en de stad werpen hun vruchten af, en dat is een positief signaal voor alle Gentenaars.


